Kaleidoscoop word zo gebruikt
Kaleidoscoop begint bij kinderdagverblijf de Ark al op de babygroep. Zo leren de kinderen om al vroeg zelf keuzes te maken. Dit leren ze bijvoorbeeld door zelf te mogen kiezen welk liedje ze willen zingen of in welke hoek zij willen spelen. Hoewel er veel vrijheid is, hecht Kaleidoscoop veel waarde aan structuur. Zo wordt er wordt gewerkt met een vast dagschema en terugkomende activiteiten zoals: fruit eten, liedjes zingen en slapen. Door gebruik te maken van kleurige dagritme-kaarten, leren de kinderen al op hele jonge leeftijd om dingen te herkennen. Door de vaste volgorde van activiteiten, krijgen zij een gevoel van controle over de gebeurtenissen. Het schema geeft hieraan houvast en geeft veiligheid doordat ze weten wat er staat te gebeuren.
De kern van kaleidoscoop is actief leren. Hiervoor is een gestructureerde speel-leeromgeving erg belangrijk. Wij maken bewust gebruik van herkenbare hoeken. Zoals bijvoorbeeld: de leeshoek, ontdekkingshoek, poppenhoek, bouwhoek en een themahoek. Om het herkennen te stimuleren wordt er op alle groepen gewerkt met fotolabels. Hierdoor zien de kinderen al aan de buitenkant van een doos wat erin zit. Ook hiermee stimuleren we het maken van eigen keuzes, door te kiezen waar ze mee gaan spelen. We merken dat het succesvolle kaleidoscoop programma op kinderopvang de Ark grote invloed heeft op de ontwikkeling van de kinderen. Het bevordert de zelfstandigheid van de kinderen. De keuzemogelijkheden voor de allerjongsten kinderen worden tot 2 of 3 opties beperkt.